Advertisement

Παλιά αυτοκίνητα στα Κύθηρα

Γράφει η Ελένη Χάρου-Κορωναίου

1.801
Το πρώτο αυτοκίνητο στα Κύθηρα ήρθε γύρω στα 1920 από τον εργολάβο και εργοστασιάρχη Γαβρίλη Χάρο. Ήταν ενός τόνου, μάρκας FIAT. Το ξεφόρτωσαν στο Καψάλι και δύο βόδια το έσυραν μέχρι τη Χώρα, διότι δεν υπήρχε κατάλληλος οδηγός να το οδηγήσει στον ανήφορο.
Ο δάσκαλος της Χώρας έβγαλε τους μικρούς μαθητές να δούν το μηχανοκίνητο τέρας κι αυτοί μάλωναν μεταξύ τους για την ονομασία του: ατμοκίνητο, ή αυτοκίνητο; Τα παιδιά το φοβούνταν και κάποιοι ηλικιωμένοι το μούτζωναν.
Το δεύτερο αυτοκίνητο, νεότερης τεχνολογίας, ήρθε στα Κύθηρα το 1924 από τον εργοστασιάρχη και Δήμαρχο Ποταμίων Μιχάλη Μεγαλοκονόμο. Ήταν ένα FORD T, και ονομάστηκε «ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ»
Χρησιμοποιήθηκε για τις ανάγκες του εργοστασίου και σαν επιβατικό. Το οδικό δίκτυο που μας άφησε η Αγγλοκρατία, ήταν για την εποχή του πολύ αξιόλογο, αλλά μόνο για κάρα. Έτσι οι πρώτες διαδρομές των πρώτων αυτοκινήτων στα Κύθηρα ήταν πολύ ριψοκίνδυνες και πραγματοποιήθηκαν από πολύ επιδέξιους οδηγούς.
Ο 20ός αι. και τα πρώτα αυτοκίνητα στα Κύθηρα δημιούργησαν νέες απαιτήσεις και έτσι σιγά σιγά άρχισε και ο εκσυγχρονισμός του υπάρχοντος οδικού δικτύου και η διάνοιξη νέων δρόμων. Σιγά σιγά τα αυτοκίνητα πλήθυναν και οι οδηγοί τους τους έδιναν ονομασίες όπως «ΛΕΩΝ» «ΒΕΛΟΣ» «ΑΡΗΣ» «ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΗΛΙΑΣ» «ΕΡΜΗΣ» «ΑΓΙΑ ΜΟΝΗ» κ.α.
Στη δεκαετία του ΄50 ήρθε το πρώτο λεωφορείο στα Κύθηρα από τον Βασίλη Κασιμάτη και τον Παναγιώτη Μουλό.

Advertisement

Σημείωση “Κ”: Στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας έχουν δημοσιευθεί στοιχεία και φωτογραφίες από τα πρώτα αυτοκίνητα στα Κύθηρα, ενώ ένα ημερολόγιο με αυτά έχει εκδώσει και ο Κυθηραϊκός Σύνδεσμος Αθηνών πριν από αρκετά χρόνια.
Το παλιό μετασκευασμένο αυτοκίνητο Ντόιτς του Π. Τζάννε (Μπαλά)
Τώρα είναι εγκαταλελειμμένο στην ίδια θέση στα Σταθιάνικα, όπως φαίνεται στη φωτογραφία (Ελ. Χάρου-Κορωναίου).
Ένα Hanomag  (Ελ. Χάρου-Κορωναίου) που ανήκε στο Θ. Τζάννε (Μπαλά), όπως είναι σήμερα σε ένα χωράφι στον Άγιο Ηλία.

Στη φωτογραφία (αρχ. “Κ”) διακρίνεται, δυστυχώς όχι καλά,  το FIAT του Γ. Χάρου που αναφέρεται στο κείμενο.
Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο